Un om a murit, 37 au fost grav răniți, iar 156 au suferit leziuni ușoare în timp ce circulau pe trotinete electrice, pe drumurile publice din România. S-a întâmplat între 2016 și 2019, perioadă în care au avut loc 192 de accidente în care au fost implicate aceste vehicule.
Din cauza celor enumerate mai sus, Ministerul Afacerilor Interne vrea să reglementeze juridic utilizarea trotinetelor electrice pe drumurile publice. În acest sens, MAI a lansat în dezbatere publică un proiect de lege pentru introducerea unor prevederi referitoare la utilizarea acestora pe drumurile publice.
Proiectul de Ordonanță a Guvernului va modifica și completa OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice
Prin acest proiect se propune ca trotineta electrică să fie definită că fiind vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roți, articulat cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric.
Dacă proiectul de lege va fi acceptat, cei care conduc trotinete electrice pe drumurile publice vor trebui să îndeplinească mai multe cerințe, se spune în comunicatul MAI.
OBLIGAȚII
- Trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista pentru biciclete, iar în lipsa acestei piste, vor putea circula doar pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h.
- Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. Transportul pasagerilor este interzis.
- Trotineta electrică oprită sau staționată pe partea carosabilă trebuie așezată lângă și în paralel cu marginea acesteia. Trotinetele electrice pot fi oprite sau staționate și câte două, una lângă alta.
- Echiparea trotinetelor electrice care circulă pe drumurile publice cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente este obligatorie, fiind interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare.
- Casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani.
SANCȚIUNI
Nerespectarea normelor privind circulația trotinetelor electrice constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni, respectiv de la 6 la 8 puncte-amendă.
================================================
Textul proiectului de act normativ este afişat şi poate fi consultat pe pagina de internet a MAI, www.mai.gov.ro, la secţiunea Transparenţă decizională, precum şi la Centrul de Relaţii cu Publicul din Piaţa Revoluţiei nr. 1 A, sector 1, Bucureşti.
Propunerile, sugestiile si opiniile persoanelor interesate pot fi transmise pe adresa: dgj_transparenta@mai.gov.ro în termen de 10 zile calendaristice calculat de la data publicării anunțului pe site.
În procesul de elaborare al acestui proiect a fost consultată și legislația altor țări referitoare la trotinetele electrice. Circulația trotinetelor electrice nu este reglementată unitar la nivel european fiind permisă în țări precum Germania, Austria, Belgia, Danemarca, Italia, Franța și Olanda, dar interzisă în alte state printre care Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.
0 Comentarii